Nevšední a citlivé psychologické drama
3 dny v Quiberonu režisérky Emily Alef o posledním rozhovoru filmové hvězdy Romy Schneider vstupuje 29. listopadu do českých kin. Hluboce působivý a dojemný portrét zachycuje filmovou hvězdu balancující nad propastí vzpomínek i pocitu životní marnosti a prázdnoty. Černobílý snímek seznamuje se třemi dny, během kterých poskytla životem unavená Schneiderová otevřený rozhovor pro německý deník Stern.
Hvězdný obraz Romy SchneiderProblém oddělit osobní život od profesionálního provázel Romy Schneider (* 1938 Vídeň, † 1982 Paříž) celoživotně, což sama reflektovala i ve svých denících:
„V soukromí nezmůžu nic, na plátně všechno.“ Image silné, krásné a nezávislé ženy vyvažoval její obraz zranitelné, křehké osobnosti, která podléhá depresím, alkoholu a drogám.
„Ztělesnění takto komplexních a nezřídka protichůdných hodnot je pro výrazné hvězdy typické – například hvězdný obraz Marilyn Monroe obsáhl jak nevinnost, tak explozivní sexualitu,” říká Šárka Gmiterková, doktorandka Ústavu filmu a audiovizuální kultury Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, která se věnuje tématu hvězdné slávy. Obraz Romy Schneiderové utvářelo mnoho skutečností; role nevinné císařovny Sissi, která ji proslavila, natáčení s režisérem Luchinem Viscontim, ceny César za nejlepší ženský herecký výkon, ale i nenaplněná láska s francouzským hercem Alainem Delonem, sebevražda prvního manžela a rozvod s druhým, údajná blízkost její matky Magdy k Hitlerovi, následně pak i smrt jejího syna Davida. Ve snaze změnit vnímání své osoby, poskytla Romy Schneider rok před tragickou smrtí otevřený rozhovor německému novináři deníku Stern Michaelovi Jürgsovi, který doprovázela i rozsáhlá fotodokumentace jejího důvěrného přítele Roberta Lebecka.
Snímek 3 dny v Quiberonu je citlivou replikou slavného rozhovoru, ve kterém se novinář dotýká hereččiných citlivých míst.
“Interview s Romy Schneiderovou pro časopis Stern v dubnu roku 1981 zdůrazňuje spíš zranitelnou, tragickou stránku herecké hvězdy. Není se čemu divit, protože Romy procházela velmi těžkým obdobím – před dvěma lety spáchal sebevraždu její první manžel Harry Meyen; rozvod s druhým manželem Danielem Biasinim byl stále čerstvý,” říká Gmiterková a dodává, že
“Stern herečku vnímá hlavně jako ženu chycenou v pasti mezi úspěšnou kariérou a rozháraným osobním životem.” Slavnou rakouskou hvězdu věrohodně ztvárnila televizní herečka Marie Bäumerová, která je na první pohled Romy Schneider podobná.
Pro generace diváků je Romy Schneider naplněním romantického snu – noblesní císařovnou Sissi. Do francouzského letoviska Quiberon přijíždí ale jako zlomená žena, herečka na soumraku kariéry, matka, která se marně snaží navázat vztah k vlastnímu dítěti, osobnost výrazně rozkolísaná sklony k alkoholismu a depresím. V melancholických kulisách přímořského střediska má podstoupit pomyslné vzkříšení, jehož součástí je vedle ozdravných procedur i rozsáhlé interview, které přijíždí udělat novinář německého deníku Stern Michael Jürgs a zdokumentovat fotograf Robert Lebeck, Romyina dávná známost. Hvězdu, která je už jen odleskem své někdejší slávy, se snaží ochránit její dlouholetá důvěrná přítelkyně Hilde Fritsch. Černobílý snímek dovedně pracuje s komorními kulisami a s vynalézavostí vnáší život do slavných fotek Roberta Lebecka, v nichž se mísí smích, hořkost a melancholie podzimu života.
O režisérce Emily Atef (*1973) je režisérka, scenáristka a producentka francouzsko-íránského původu, která začínala jako divadelní herečka. Filmovou režii vystudovala na prestižní Deutsche Film- und Fernsehakademie Berlin. Na festivalovém okruhu se výrazněji prosadila dramatem o postnatální depresi Cizinec ve mně. Výrazně činná je v oblasti televizního filmu. 3 dny v Quiberonu jsou jejím třetím a nejvyzrálejším celovečerním snímkem pro kina.
Adéla Brabcová, PR & Marketing, FILM EUROPE MEDIA COMPANY