Zpravodajství TV info Škola TV program Firmy Bazar Diskuse

satCentrum


Česko-Slovenská
satelitní a TV doména
česká verze    slovenská verzia
 
 Čtvrtek • 24.09.2020 - 22:24:19   satCentrum najdete také na:      
Nastav barvu

Vyhledávání


TV info



Rubriky
Z domova
Ze světa
Pakety a stanice
Změny parametrů
Neoficiální příjem
Softwarové novinky
Technika
Online chat
Program

Užitečné odkazy:





Naše ikonky pro Vaše stránky




 
SAT info - Pakety a stanice | Články
 

Arabské stanice Al-Arabíja a Al-Džazíra dráždí USA

  Autor: Redakce , e-mail: redakce@satcentrum.com Přidané: 29.07.2003


Arabské stanice opět „zlobí“. Známější je katarská Al-Džazíra (Al-Jazeera), která se už v říjmu 2001 „proslavila“ videozáznamy se šéfem teroristické sítě Al-Káida Usámou bin Ládinem. A komentovaným zpravodajstvím z Afganistánu. Letos jí statečně sekunduje dubajská Al-Arabíja (Al-Arabiah). Obě tentokráte dráždí USA tím, že ve svém zpravodajství prý zkreslují informace o situaci v Iráku a svými reportážemi pak podněcují k násilí proti americkým vojákům.

A tak se opět v USA, ale i v dalších zemích spustily nekonečné diskuse o tom, co je svoboda projevu, svoboda médií a právo na objektivní a vyvážení zpravodajství a co už je nepřijatelná podpora terorismu a presentace násilnických myšlenek.

Tehdejší ředitel katarské televize a člen královské rodiny šajch Hamad bin Samír Sání na to už v roce 2001 odpověděl, že: „Nikdy nezměníme svou strategii, jak informovat o aktualitách. Řídíme se jedině divákem“. „Hledáme si události a dnes máme štěstí, způsob, jakým Al-Jazeera informuje o krizi, je podle jejího ředitele správný, protože prostor dostávají všichni. „Uznáváme princip odlišných názorů a chceme krýt události v přímém přenosu. A tak to také zůstane“.

A co konkrétně letos Američanům ve vysílání vadí?


Wolfowitzovi vadí reportáže arabských TV z Iráku

Náměstek amerického ministra obrany Paul Wolfowitz se domnívá, že arabské televizní stanice Al-Džazíra a Al-Arabíja zkreslují informace o situaci v Iráku a svými reportážemi podněcují k násilí proti americkým vojákům. Obě televize to dnes popřely a považují to za neopodstatněné osočování.

Mluvčí Al-Arabíji Salá Kalláb Wolfowitzovi vzkázal, aby nedoufal, že Al-Arabíja ”bude považovat americké jednotky za osvobozenecké síly”. ”Jsou to okupanti...Al-Arabíja se za války stavěla vždy na stranu pravdy: nestranila ani Saddámovi (Husajnovi), ani okupantům,” řekl.

Na adresu vlád, které vysílání obou stanic podporují, Wolfowitz řekl, že s tím ”musejí přestat a musejí pochopit, že nejde o hru, ale o činnost, která ohrožuje americké vojáky”.

Také ředitel Al-Arabíji Salá Nadžm se domnívá, že kanál zachovává ”objektivitu a vyváženost”. ”Nebyli jsem dosud nuceni odvolat jedinou informaci,” řekl.

Al-Arabíja je soukromá stanice, financovaná z Kuvajtu, Saúdské Arábie a Libanonu. Vysílá od března z Dubaje a konkuruje katarské satelitní Al-Džazíře, která se v arabském světě proslavila zejména krytím války v Afghánistánu. Vysílala také videozáznamy se šéfem teroristické sítě Al-Káida Usámou bin Ládinem.

Právě ji Wolfowitz v neděli napadl za údajně zcela ”nepravdivou” reportáž o tom, že Američané ve svatém městě Nadžaf zatkli jednoho z významným imámů.

Ředitel Al-Džazíry Adnan Šaríf se domnívá, že hlavní problém je to, že západní sdělovací prostředky ”neočekávaly, že v oblasti vzniknou tak velcí konkurence schopní arabští konkurenti”. Zdůraznil, že se televize před odvysíláním jakékoli reportáže snaží získat i názor Američanů.

Bagdádský zpravodaj Al-Džazíry řekl, že důvod Wolfowitzovy kritiky je jednoduchý: ”Američané chtějí diktovat médiím, ale to není přijatelné ani v rozvojovém světě. Sdělovací prostředky, které si váží samy sebe, se nepodřizují vládám, tím spíš, je-li to vláda okupantská.” Novináři působící v Iráku mají podle něj ”velké potíže”, a týká se to údajně i novinářů západních. Zároveň nevyloučil, že se k Američanům někdy dostávají chybné překlady arabských reportáží.

Zdroj: -čtk-, M&M, 28.7.2003


A kde obě stanice zachytíme?


Dubajskou televizi Al-Arabíja mohou sledovat diváci v celém světě ze sedmi družic: Arabsat 2B, 2C, 3A, Hot Bird 6, Nilesat 101, Atlantic Bird 1 a PAS 9. Pro našeho satelitního diváka bude asi nejdostupnější vysílání ze satelitu Hot Bird 6 (13,0 st. vých.), tr. č. 94, frq. 12,597 V, SR 27500, FEC 3/4, PIDy 160/80.


Katarskou televizi Al-Džazíra mohou sledovat diváci v celém světě dokonce ze dvanácti družic: PAS 2, Eurobird 1, Arabsat 2C, 3A, 2D, Astra 1E, Hot Bird 3, Amos 1, Nilesat 101, PAS 9, Echostar 3 a Echostar 1. Pro našeho satelitního diváka bude asi nejdostupnější vysílání ze satelitu Hot Bird 3 (13,0 st. vých.), tr. č. 70, frq. 12,111 V, SR 27500, FEC 3/4, PIDy 270/271. Anebo z Astry 1E (19,2 st. vých.), tr. č. 24, frq. 11,568 V, SR 22000, FEC 5/6, PIDy 55/56.


A na závěr připojujeme otázku pro případnou vaši reakci:

Co říkáte svobodě projevu a možnosti vyjádření i kontroverzní osoby ve zpravodajské stanici? A naladili jste si někdy stanice Al-Arabíja anebo Al-Džazíra?


  Sdílet:      

¤   počet komentářů k tomuto článku: 10   ¤

Verze pro tisk




Další články z rubriky:
01.08.2003 • F3000 - Grand Prix Německa na Galaxii-sport
31.07.2003 • Podzimní novinky - HBO2 a AXN [ 18 ]
25.07.2003 • GlobeCast distribuuje TV Pink pro Evropu
22.07.2003 • Srpen na HBO [ 2 ]
21.07.2003 • BSkyB kóduje ITV, Channel 4 a Five, vrací se BBC Radio 2 a 4FM
21.07.2003 • Prázdninová soutěž Galaxie-sport - 1.otázka

  Komentáře:

ERROR

Přidávat komentáře mohou pouze registrovaní uživatelé.

Přihlašte se: Přihlášení.

V případě, že ještě nejste u nás registrován, můžete se místo registrace přihlásit svým účtem přes:
Facebook, Twitter, Google. .

Pokud nejste doposud zaregistrovaný, vytvořte si registraci s vlastním uživatelským jménem (nickem): Registrace.


za obsah níže uvedených komentářů satCentrum nezodpovídá!
[ nejnovější komentáře jsou nahoře ]
1 / 1

  Chce to přečíst americký zákon Patriot Act? 

02.03.2008 09:54 • neregistrovaný
Chce to přečíst americký zákon Patriot Act?
 
 
  Je jenom správné,že podobné stanice vysílají.40 

02.03.2008 01:53 • neregistrovaný
Je jenom správné,že podobné stanice vysílají.40 let se nám mohlo o svobodě slova či tisku jenom zdát,tak teď přece nebudeme zakazovat názory,které se mocným současného světa nelíbí.
Petře H.,viděl jste film Hotel Rwanda?Je to jenom film,dokonce má i happy-end.Ale když si uvědomíte,že při tamních hrůzách bylo povražděno kolem 1 mil.lidí a USA nepovažovaly za nutné zasáhnout,tak je to velmi na pováženou.Ale nic proti Vám,máte právo na svůj názor jako kdokoliv jiný.
 
 
  psaní arabsky 

29.02.2008 13:16 • neregistrovaný
přepisy názvu, české a cizí prostředí - v čechách: správný přepis názvu stanice, která vysílá arabsky se píše al-Džazíra, al-Jazeera je přesný název té stanice, která vysílá anglicky.. eventuelně, pokud chcete aby tomu rozuměli nejen češi tak - tedy al-Jazeera Arabic a al-Jazeera English!!
 
 
  pro Petra.H a jím podobní 

03.08.2003 00:04 • wolf
... znamená to, že ČECH nepochopí co je Jazeera? To to jsme to dopadli. Proto samé ”rajvej, týnejdžr apod...” ale pánové - to není hlavní důvod napsání článku, ikdyž v rámci mezinárodní etiky by bylo vhodné psát dohodnuté termíny. Hlavní je pozastavení nad tím, PROČ najednou má USA takový zájem o Irák. Saddám tam přece nevládl jen minulý rok. Pročpak s napadením Iráku čekali tedy tak dlouho? Zřejmě čekali na vhodný okamžik/záminku. A tu jak známe minulé září dostali. Samozřejmě je tu otázka, zda v případě neúspěchu nalezení oněch zbraní HN (o kterých je Bush tak přesvědčen) USA nenapadnou Irán, Sýrii a pod. Jakou máte záruku, že se tak nestane? Myslíte si, že se USA s Irákem spokojí? Buhví, zda jim opravdu záleželo o značení Al-kaidy. Tvrzení, že původci atentátu na New York pocházeli z Iráku, přece neznamená, že tím pádem odstraní kompletní aparát (ikdyž diktátorského režimu). Bylo by zajímavé sleedovat co by se asi stalo, kdyby oni atentárníci byly například z Kuby. To by Bush měl krásnou záminku svrhnout hlavní baštu komunismu Fidela Castra, ne??? At si ríká kdo chce co chce, tady na 1.místě se jednalo o ovládnutí nalezišt ropy a basata.
 
 
  smutné blbé čtení 

31.07.2003 22:42 • Petr H.
Jazeera je jen anglický přepis arabštiny. český přepis může být třeba džazíra, to je fuk, ale nikdo než čech to pak nepřečte.

Jinak jsou to smutné blbosti co tu píšete. Amíci osvobodili mnoho národů, žádný nezotročili vy oslové.
 
 
  Můj příspěvek 

30.07.2003 12:05 • mors
OK to fin.Čech,co měl či má možnost to tam vidět na vlastní oči,by něco takového nikdy neřekl.Tomu stačí k ”radosti” odškodné 900tis.Červeňákům v Ústí n.L.Wolf zatím na vlastní kůži neví,o čem to je.
 
 
  @wolf 

29.07.2003 10:57 • fin
Nestacilo by ti placat pi.....y jen jednou?
 
 
  SVOBODA SLOVA 

29.07.2003 09:39 • wolf
Al-Jazeera (záměrně píši tak jak se to psát má! Žádné džazíra...apod) stanici jsem sledoval, hlavně v době války v Iráku. Zde bylo docela pěkné vidět to, co ostatní zpravodajské tv (CNN,BBC..atd) nevysílali. Je jasné, že oběti vzniknou na obou stranách, ale amíkům se ”nehodí do kárámu” ukazovat jak jejich vojáci padli v boji o ropu. Tyto stanice (narozdíl od Al-Jazeera) ukazovali pouze padlé Iráčany. Přece není vhodné, aby americké ženy viděli své milé padlé za ”pseudodemokracii”, kterou se nás snaží ”země neomezených možností” stále a stále nám předstírat! Stačí se podívat v poslední době na různé soudní líčení o taz. ochraně a práva slova. (ale to už je na jiný článek)

Každopádně je zde vidět, že amíci se podobných stanic bojí a chtějí jejich objektivitu jaksi ”usměrnovat” dle svých potřeb. Musejí si uvědomit, že tyto stanice samozřejmě budou více stranit arabskému světu, než ”zachráncům”, ale každý rozumný člověk (kromě lidí v USA) ví, o jaký hlavní cíl těmto ”bojovníkům za demokracii a svobodu” šlo. Nejdříve Bush vyhlašoval, že má nezvratné důkazy (div ne přímo ví kde) se ukrývají zbraně hromadného ničení a když už je jasné, že ”chyba lávky” snaží se své tvrzení přeorientovat na Irán, Sudán a další sousedící (taktéž ropou velmi zásobované) země. Samořejmě je jednodužší pravý záměr ”uhledně” skrýt za obálkou ”naleziště zbraní HN”.


 
 
  SVOBODA SLOVA 

29.07.2003 09:35 • Wolf
Al-Jazeera (záměrně píši tak jak se to psát má! Žádné džazíra...apod) stanici jsem sledoval, hlavně v době války v Iráku. Zde bylo docela pěkné vidět to, co ostatní zpravodajské tv (CNN,BBC..atd) nevysílali. Je jasné, že oběti vzniknou na obou stranách, ale amíkům se ”nehodí do kárámu” ukazovat jak jejich vojáci padli v boji o ropu. Tyto stanice (narozdíl od Al-Jazeera) ukazovali pouze padlé Iráčany. Přece není vhodné, aby americké ženy viděli své milé padlé za ”pseudodemokracii”, kterou se nás snaží ”země neomezených možností” stále a stále nám předstírat! Stačí se podívat v poslední době na různé soudní líčení o taz. ochraně a práva slova. (ale to už je na jiný článek)

Každopádně je zde vidět, že amíci se podobných stanic bojí a chtějí jejich objektivitu jaksi ”usměrnovat” dle svých potřeb. Musejí si uvědomit, že samozřejmě budou více stranit arabskému světu, než ”zachráncům”, ale každý rozumný člověk (kromě lidí v USA) ví, o jaký hlavní cíl těmto ”bojovníkům za demokracii a svobodu” šlo. Nejdříve Bush vyhlašoval, že má nezvratné důkazy (div ne přímo ví kde) se ukrývají zbraně hromadného ničení a když už je jasné, že ”chyba lávky” snaží se své tvrzení přeorientovat na Irán, Sudán a další sousedící (taktéž ropou velmi zásobované) země. Samořejmě je jednodužší pravý záměr ”uhledně” skrýt za obálkou ”naleziště zbraní HN”.
 
 
  Můj příspěvek 

29.07.2003 08:51 • duchman_zl
jasne,zpravodajstvi musi byt z obou stran, usa nema pravo v tomto smeru cokoliv diktovat,irak prece neni zadna jejich kolonie,i kdyz to mozna brzo bude jinak. (a kdovi kolik dalsich neposlusnych jeste prijde).

Bohuzel arabsky nerozumim,takze je mi toto vysilani k nicemu,divat se jen na obrazky moc nepomuze.
 
 
Celkový počet komentářů: 10 / zobrazují se: 1 ... 10

|<«1»>|


zpět nahoru


¤ Nastavit jako domovskou stránku ¤ Přidat k oblíbeným ¤ Napište nám ¤ Reklama ¤ Mapa stránek ¤
Všechna práva vyhrazena! - VHR, Kvasice & COM, Banská Bystrica - All rights reserved! TOPlist