Zpravodajství TV info Škola TV program Firmy Bazar Diskuse

satCentrum


Česko-Slovenská
satelitní a TV doména
česká verze    slovenská verzia
 
 Čtvrtek • 02.04.2020 - 11:32:54   satCentrum najdete také na:      
Nastav barvu

Vyhledávání


TV info



Rubriky
Z domova
Ze světa
Pakety a stanice
Změny parametrů
Neoficiální příjem
Softwarové novinky
Technika
Online chat
Program

Užitečné odkazy:





Naše ikonky pro Vaše stránky




 
SAT info - Pakety a stanice | Články
 

Televize Al-Jazeera – „arabská CNN“?

  Autor: Redakce , e-mail: redakce@satcentrum.com Přidané: 26.10.2001


Až do 7.října 2001, tedy dne, kdy Spojené státy ve spolupráci s Velkou Británií zahájily vojenské operace v Afganistánu jako odvetu na útoky v New Yorku a Washingtonu z 11.9. jsme řadili zpravodajskou stanici Al-Jazeera (v některých českých periodikách se přepisuje jako Al-Džazíra) k mnoha malým, celkem neznámým arabským stanicím, které máme možnost díky digitálnímu satelitnímu vysílání velmi dobře i u nás sledovat. Jako jakousi zajímavost, „folklór“ či exotiku, kdy na pár sekund zastavíme přepínání předvoleb, konstatujeme, že nic srozumitelného a zajímavého pro nás a už listujeme v dalších desítkách podobných stanic v arabských paketech.

Přiznám se však, že jsem přeci jenom již na konci léta zareagoval, když jsem náhodou našel tuto stanici v paketu Sky Digital na Eurobirdu a ukládal si ji do paměti – tehdy spíše pro dobrou grafickou úroveň doprovodných textů a tabulek a také pro pro mne celkem hutné a svěží podané zpravodajství ze světa, trochu jiné, jak v podání jiných podobných stanic tohoto formátu (například ANN či RAI-MED). Přimělo mě to dokonce vyhledat si na mapě, kde vlastně emirát Katar, odkud se vysílá, leží. (Byl jeden Tatar a ten měl stále katar – zpíval kdysi Jiří Šlitr v Semaforu – taková ne moc vhodná asociace mne tehdy napadla…)

Podruhé a od té doby pak už pravidelně jsem se zastavoval na předvolbě, kde mám zapsanou stanici Al-Jazeera, odpoledne 11.9.2001, onen tragický den a v následujícím období několika týdnů mezi teroristickým útokem a zahájením války v Afganistánu. Tehdy mne překvapilo dlouhé a podrobné zpravodajství z USA, doplněné zajímavými, i když smutnými záběry z odstraňování následků katastrof. Pak však přišla neděle 7.10. a logo této televize v pravém spodním rohu se stále víc objevovalo i na obrazovkách ostatních, renomovanějších stanic, jako jsou CNN, CNB, či EuroNews.

Jak je to možné? Vysvětlení je jednoduché. Al-Jazeera , kterou vlastní katarská vláda v čele s emírem Hamad bin Chalífem Sáním má jako jedná televize svoje zastoupení v afgánské metropoli Kábulu a tak díky satelitnímu spojení dokáže zprostředkovat informace z této krizové oblasti do celého světa. Největší popularitu a také nenávist u amerických vojenských i vládních špiček si však získala odvysíláním prohlášení teroristy Usáma bin Ládina, který vyzval po zahájení válečné operace USA a Británie celý islámský svět ke křižáckému tažení proti USA. Prohlášení bylo odvysílané z předem natočené videokazety. Američané si hned poté stěžovali přímo katarské vládě: „Vyjádřili jsme obavy, že Al-Jazeera se stává tribunou pro bin Ládina a jeho stoupence, že má sklon jim povolovat uzdu,“ řekl mluvčí americké diplomacie Richard Boucher. Sám katarský emír však dal Washingtonu lekci o svobodě projevu, když odpověděl ministru zahraničí USA Colinu Powellovi, že katarská vláda chce svobodu sdělovacích prostředků jako přípravu na parlamentní život, a hned po vystoupení bin Ládina Al-Jazeera zařadila vystoupení britského premiéra Blaira. V zápětí na to se v USA ale i v dalších zemích spustily nekonečné diskuse o tom, co je svoboda projevu, svoboda médií a právo na objektivní a vyvážení zpravodajství a co už je nepřijatelná podpora terorismu a presentace násilnických myšlenek. Ředitel katarské televize a člen královské rodiny šajch Hamad bin Samír Sání na to odpověděl, že: „Nikdy nezměníme svou strategii, jak informovat o aktualitách. Řídíme se jedině divákem“. Svět je informován o tom, co se děje na Talibanem kontrolovaném území díky skromnému studiu v Dauhá. Nyní se vyplatilo to, že na rozdíl od ostatních médií se tato televize rozhodla už před dvěma lety otevřít pobočku v Kábulu. „Hledáme si události a dnes máme štěstí, protože jsme v Kábulu i Kandaháru“, způsob, jakým Al-Jazeera informuje o krizi, je podle jejího ředitele správný, protože prostor dostávají všichni. „Uznáváme princip odlišných názorů a chceme krýt události v přímém přenosu. A tak to také zůstane“.

Další videonahrávku pak tato stanice dostala za dva dny, a opět ji exkluzivně odvysílala. Tentokráte se jednalo o prohlášení mluvčího Ládinovy organizace Al-Kajda Sulajmána Gajse. A do třetice prý nyní sám Usáma bin Ládin nabídnul prostřednictvím neznámého muže rozhovor americké televizní stanici CNN a také stanici Al-Jazeera. Zatímco CNN si připravila na bin Ládina šest otázek, ale zatím se v době uzávěrky tohoto příspěvku nerozhodla, zda jej vůbec odvysílá, katarská stanice by jej odvysílala celý a nabídla by jej i ostatním zpravodajským stanicím. Jak se zdá, bude tato malá a dříve nevýznamná stanice dělat vrásky nejednomu vysokému představiteli ve Washingtonu.

A na závěr, kde je možné stanici Al-Jazeera zachytit? Bezproblémový volný digitální příjem je možné z družice EuroBird 1 (28,5 stupňů východně, kde vysílá i Czechlink) na transponderu 11,585 GHz, horizontální polarizace, SR 27500 a FEC 2/3 anebo také ze satelitu Hot Bird 3 (13,0 stupňů východně) z transponderu 12,111 GHz, horizontální polarizace, SR 27500 a FEC 3/4. Frekvencí je více, byly uveřejněné i v samostatném článku na tomto webu SatCentrum, ale tyto jsou pro majitele digitálního receiveru asi nejdostupnější. Stanice Al-Jazeera má také svoji webovou stránku na adrese www.aljazeera.net.

(v článku byly použity některé údaje z deníku MF DNES z 11.10.2001)


Otázka pro vás k reakci: Co říkáte svobodě projevu a možnosti vyjádření i kontroverzní osoby ve zpravodajské stanici? A naladili jste si někdy stanici Al-Jazeera?



  Sdílet:      

¤   počet komentářů k tomuto článku: 1   ¤

Verze pro tisk




Další články z rubriky:
29.10.2001 • Ruská stanica TV-6 Moskva bude zakódovaná
24.10.2001 • Zpravodajské televizní stanice
24.10.2001 • Sledovanosť TA3
23.10.2001 • Koniec Videocryptu a Syster Nagravision na ASTRE
20.10.2001 • Európska medzinárodná tv stanica - ALFA TV
19.10.2001 • Co nejčastěji na satelitu sledují současní diváci (časť 3/3)

  Komentáře:

ERROR

Přidávat komentáře mohou pouze registrovaní uživatelé.

Přihlašte se: Přihlášení.

V případě, že ještě nejste u nás registrován, můžete se místo registrace přihlásit svým účtem přes:
Facebook, Twitter, Google. .

Pokud nejste doposud zaregistrovaný, vytvořte si registraci s vlastním uživatelským jménem (nickem): Registrace.


za obsah níže uvedených komentářů satCentrum nezodpovídá!
[ nejnovější komentáře jsou nahoře ]
1 / 1

  Můj příspěvek 

26.10.2001 19:57 • Iveta
Kontroverzní osoba by takovou moznost mit mela, ale terorista nevim, nevim. Al-Jazeeru sleduji denne od jejiho vzniku v roce 1996, byvala i lepsi. V soucasne dobe je tam preci jen dost emoci, myslim. I kdyz neni divu.


 
 
Celkový počet komentářů: 1 / zobrazují se: 1 ... 1

|<«1»>|


zpět nahoru


¤ Nastavit jako domovskou stránku ¤ Přidat k oblíbeným ¤ Napište nám ¤ Reklama ¤ Mapa stránek ¤
Všechna práva vyhrazena! - VHR, Kvasice & COM, Banská Bystrica - All rights reserved! TOPlist